Spel Ontwikkeling

EA zal de productie van Need for Speed overdragen aan Criterion.

EA zal de Need for Speed franchise overdragen aan Criterion Games in het Verenigd Koninkrijk.

Ghost Games, de huidige leider van de franchise in Göteborg, krijgt een nieuwe naam: EA Göteborg (in afwachting van de goedkeuring van de Zweedse unie). De studio zal zich opnieuw richten op het fungeren als engineering hub voor EA’s gehele portfolio van games. “De engineeringvaardigheden van ons team in Göteborg, waarvan sommigen architecten zijn van de Frostbite-engine, zijn van cruciaal belang voor een aantal van onze lopende projecten, en ze zouden op die locatie blijven,” vertelde EA aan GamesIndustry.biz.

Wat het creatieve team van Ghost Games betreft, is EA van plan veel van de werknemers over te plaatsen naar Criterion en andere onderdelen van het bedrijf. Echter, 30 posities zijn nog steeds in gevaar. “Er zouden 30 extra werknemers in Göteborg zijn, buiten de ingenieurs en degenen die we willen overplaatsen naar andere banen,” zegt EA. “We hopen zoveel mogelijk van hen te plaatsen op andere gebieden binnen het bedrijf.”

Voor de vorige vier Need for Speed-games was Ghost Games de thuisbasis van de franchise: 2013’s Need for Speed: Rivals, de herlancering in 2015, 2017’s Need for Speed: Payback, en vorig jaar Need for Speed: Heat.

EA beweert echter dat het moeite heeft gehad om het nodige personeel aan te trekken om in Göteborg aan de serie te werken. Criterion daarentegen is gevestigd in Guildford, een van de grootste spelproductiecentra van het Verenigd Koninkrijk.

Criterion is het meest bekend voor de Burnout videospelfranchise, maar het heeft ook gewerkt aan twee Need for Speed Games: Need for Speed: Hot Pursuit in 2010 en Need for Speed: Most Wanted in 2012. Criterion zou in die tijd aan nieuwe projecten gaan werken, waaronder een geannuleerd extreem sport spel. Het bedrijf kromp echter in 2013, waarbij veel personeel bij Ghost Games ging werken (een Brits Ghost Games-team werkt nu vanuit het pand van Criterion).

Criterion heeft de afgelopen vijf jaar EA DICE geholpen met Star Wars: Battlefront (met zijn VR-doelstelling), Battlefront II en Battlefield V, na het vertrek van studio-oprichters Alex Ward en Fiona Sperry in 2014. In die tijd heeft de studio ook drie Best Places To Work Awards van GamesIndustry.biz gewonnen.

“Het Criterion-team zal Need for Speed naar de volgende generatie dragen met een sterk erfgoed en passie voor racegames, evenals een visie voor wat we kunnen ontwikkelen,” voegde EA eraan toe.

“Ghost Games heeft ons geholpen om onze spelers te voorzien van een aantal geweldige Need for Speed-ervaringen. Ondanks onze beste pogingen gedurende meerdere jaren om een onafhankelijke ontwikkelgroep in Göteborg op te bouwen, is het duidelijk geworden dat de breedte van vaardigheden die nodig zijn om een volledig AAA-bedrijf te runnen, niet toegankelijk is. Om consequent op AAA-niveau te kunnen produceren, hebben we teams nodig met een breed scala aan talenten op plaatsen waar we doorlopend ondersteuning kunnen bieden en nieuwe teamleden kunnen werven. Criterion kan ook de stabiele leiding geven die we nodig hebben om nog lange tijd nieuwe Need for Speed-games te blijven ontwerpen en uitbrengen.

“Criterion is een briljante studio, en we zijn verheugd om ons bij hun creatieve team aan te sluiten en de toekomst van Need for Speed mee vorm te geven.” De engineeringteams in Göteborg zijn ook van cruciaal belang voor de langetermijndoelen van EA.”