Games maken met 8 gratis software voor game-ontwikkeling

Videogames maken met gratis game-ontwikkelingssoftware is een uitstekende manier om te beginnen. Hier is een lijst van de meest nuttige game dev software.

Heb je een spelidee dat al lang in de maak is? Wat als je in staat zou zijn om dat concept werkelijkheid te laten worden? Met de juiste hulpmiddelen en een beetje kennis kan iedereen tegenwoordig een videospel ontwikkelen.

Dat wil niet zeggen dat de productie van een spel eenvoudig is. Zelfs een basisspel als Flappy Bird vergt werk, wil het er aangenaam uitzien en aanvoelen. Echter, dankzij gratis spelproducenten is de ontwikkeling van spellen veel efficiënter geworden.

Hier is een lijst van de beste gratis game-ontwikkelingssoftware die je kunt gebruiken om meteen aan de slag te gaan met je droomgame.

Je hoeft niet te programmeren. Als je nog nooit een regel code hebt geschreven, is Construct 3 het beste game-ontwikkelingsprogramma. Deze game-ontwikkeltool is een volledig grafische gebruikersinterface (GUI), wat betekent dat alles drag-and-drop is. De ontwerpkenmerken die door de app worden gegeven, worden gebruikt om de logica en variabelen van het spel op te bouwen.

Het mooie van Construct 3 is dat het kan exporteren naar tientallen verschillende platforms en formaten zonder dat je ook maar iets in je spel hoeft aan te passen. Je kunt je spel na voltooiing verzenden naar HTML5, Android, iOS, Windows, Mac, Linux, Xbox One, Microsoft Store en meer.

Construct 3 biedt de beste en meest grondige documentatie van alle gamecreatietools die ik ooit heb gezien. Er zijn ook honderden lessen beschikbaar om je te helpen onderwerpen te leren variërend van basis tot geavanceerd, en de forumgemeenschap is zeer actief als je ooit hulp nodig hebt.

Assets kun je vinden in de Asset Store. De meeste programmeurs hebben geen artistieke, muzikale of animatie vaardigheden. Maar dat is geen probleem met Construct 3, want de Scirra Store is voortdurend open voor het doorbladeren en kopen van kant-en-klare items. De meeste asset bundels kosten maar een paar dollar, terwijl professionele items 30 dollar of meer kunnen kosten. U kunt ook voorbeeldspellen kopen die de broncode bevatten, wat handig kan zijn om te bestuderen en nieuwe trucs te leren.

De gratis editie heeft alle essentiële mogelijkheden. Het is echter beperkt tot 25 gebeurtenissen, twee objectlagen, twee gelijktijdige speciale effecten, één weblettertype, geen multiplayer-functionaliteit, alleen HTML5-export, en geen mogelijkheid om je spellen te verkopen. Al deze beperkingen worden opgeheven met de Personal licentie, die $99 per jaar kost.

GameMaker Studio 2 is de tweede versie van GameMaker Studio.

OF code die je kunt slepen en neerzetten. Met GameMaker Studio 2 kun je, net als met Construct 3, hele spellen ontwerpen met alleen een drag-and-drop interface voor variabelen en spellogica. Maar in tegenstelling tot Construct 3 geeft GameMaker Studio 2 je meer power dankzij de Game Maker Language, een flexibele programmeertaal die op C lijkt.

Zonder je code te veranderen, kun je je spel exporteren naar verschillende platforms en formaten, waaronder Windows, Mac, Linux, HTML5, Android, iOS, Nintendo Switch, PlayStation 4, Xbox One, en meer. Helaas ondersteunt de gratis versie het exporteren naar geen enkel platform.

GameMaker Studio 2 is een volledig opnieuw ontworpen versie van Game Maker: Studio, voor het eerst uitgebracht in 1999. Het is nu een van de meest gebruikte en actieve gratis game creatie engines toegankelijk. Met regelmatige tussenpozen worden nieuwe versies met feature-updates uitgebracht.

GameMaker Studio 2 is fantastisch, omdat het al direct veel nuttige functies heeft, zoals de mogelijkheid om in-app aankopen aan je spel toe te voegen, real-time analytics over hoe gebruikers met het spel omgaan, source control, multiplayer netwerken, en uitbreidbaarheid via uitbreidingen van derden. Het heeft ook een ingebouwde beeld-, animatie- en shader-editor.
Geavanceerde functies zijn vooraf geïnstalleerd.
De gratis versie kan onbeperkt gebruikt worden, maar de complexiteit van je spellen is beperkt. Het Creator plan kost $39 per jaar en laat je exporteren naar zowel Windows als Mac. Individuele exports kunnen worden ontgrendeld met een eenmalige permanente aankoop van $99 voor desktop, $149 voor HTML5, $149 voor Amazon Fire, en $399 voor Android/iOS. Elke export voor de Nintendo Switch, PlayStation 4 en Xbox One kost $799 per jaar.